HALLINNON HARJOITTELIJANA VIRROILLA

Valitsin viime keväänä pääaineeksi julkioikeuden ja aloitinkin juuri toisen vuoteni Vaasassa.  Syksyn alku on mennyt tiiviisti tutorprojektissa, mutta kesän vietin kotikaupungissani Virroilla.

 

Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen on vaikea saada oman alan kesätöitä ja minullakin näytti siltä, että joutuisin vielä neljänneksi kesäksi siivoamaan. Laitoin hakemuksia Vaasassa lähes kaikkiin vähänkään hallintotieteisiin liittyviin kesätyö- ja harjoittelupaikkoihin, mutta vanhempien opiskelijoiden joukosta on vaikea erottua kun ei ole aikaisempaa kokemusta tai varsinaisia opintoja paljoa takana.

 

Päädyin kuitenkin hakemaan Virtain kaupungin hallintoon kesätöihin erään vanhemman opiskelijan neuvosta. Laitoin jo viime syksynä kyselyä mahdollisesta kesätyöstä kaupungille, mutta silloin ei vielä mitään luvattu. Keväällä olin aika varma, ettei työpaikkaa kaupungilta irtoa, mutta olin yhteydessä hallintojohtajaan vielä uudestaan ja muutaman sähköpostin ja haastattelun jälkeen hän tarjosikin kolmen kuukauden harjoittelua kaupungin hallinnossa. Virrat on reilun 7000 asukkaan kaupunki pohjois-Pirkanmaalla noin 180 km päässä Vaasasta. Kaupungin johdossa on tällä hetkellä Vaasan yliopistosta valmistunut kauppatieteiden maisteri ja lisäksi hallintojohtaja ja talousjohtaja ovat molemmat Tampereen yliopistosta valmistuneita hallintotieteiden maistereita. Nämä kolme ja koko kaupungin muu henkilöstö ottivat minut hyvin vastaan heti alusta alkaen ja neuvoivat aina tarvittaessa.

 

Alun perin työtehtäviini kuului ohjeiden, suunnitelmien ja muiden kirjallisten töiden tekeminen henkilöstö-, yleis- ja taloushallinnosta. Alkukesä menikin muun muassa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman, henkilöstötilinpäätöksen ja rekrytointioppaan parissa. Mielenkiintoisin näistä oli tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma, jonka tekemisen määrittää laki. Suunnitelmaan kuuluu henkilöstön tasa-arvoisuuden vertailu muun muassa palkkakartoituksen avulla. Lisäksi suunnitelmaan listataan tavoitteet ja toimenpiteen sukupuolisen tasa-arvoisuuden ja yleisen syrjimättömyyden toteutumiseksi. Näiden lisäksi tein pieniä avustavia hommia aina kun pyydettiin ja valmistelin uutta hankintaohjetta.

 

Kesäkuun lopussa minut otettiin mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan kaupungin kuljetusten hankintoja. Aluksi tarkastelin listoja ja avustin muuten, mutta projektin edetessä päivät kuluivat jo heinäkuussa melkein täysin kuljetuksia suunnitellessa ja sopimuksia tehdessä. Tämä oli ensimmäinen kerta kun kaupungin kuljetukset eri hallintokunnista yhdistettiin ja kilpailutettiin. Tarkoituksena oli saada säästöjä ja vähentää turhaa puolillaan olevien autojen ajoa ympäri kuntaa. Tämä on ollutkin varmasti monessa pienessä kaupungissa ja kunnassa ongelmana, kun kunta on maantieteellisesti laaja ja esimerkiksi koulukuljetuksia täytyy ajaa joka ilmansuunnasta jopa 40 kilometrin päästä. Kokonaisuus osoittautuikin oletettua isommaksi ja monimutkaisemmaksi, jota pääasiassa talousjohtajan kanssa hoidimme. Suunnittelimme siis perusturvan, teknisentoimen ja sivistyslautakunnan alaiset kuljetukset käytännössä kahdestaan hallintokuntien edustajien avustuksella. Hommassa meni odotettua kauemmin ja vielä viimeisenä päivänänikin elokuun puolessa välissä saimme setviä koulukuljetuksia. Kuljetusten lisäksi pääsin mukaan valmistelemaan nyt jo käynnistettyä tehostetun palveluasumisen kilpailutusta. Molemmat hankintakokonaisuudet olivat mielenkiintoisia ja sisälsivät paljon muuttuvia osia. Ennen tätä olin kyllä lukenut hankintalain ja Kuntaliiton hankintaohjeen kertaalleen, mutta en käytännössä tiennyt asiasta sen enempää. Hankintoja tekemällä opin kuitenkin todella paljon enemmän kuin lukemalla, kun pääsin mukaan kaikkiin eri hankintavaiheisiin: tarjouspyynnön suunnitteluun, tarjouspyynnön julkaisuun, tarjousten avaamiseen ja vertailuun sekä sopimusten tekemiseen ja neuvotteluihin valittujen toimijoiden kanssa. Selvästi hankalinta koko prosessissa on tarjouspyynnön julkaisua edeltävä hankinnan suunnittelu jota ei ainakaan helpota se, että mukana on useita eri hallintokuntia. Näiden lisäksi pääsin myös mukaan yhdestä hankinnasta tehdyn markkinaoikeusjutun selvittelyyn. Kaiken kaikkiaan eniten harjoittelun aikana opin juuri hankintaprosessista.

 

Ennen kesää en varsinaisesti ollut miettinyt työllistymistä kunta-alalle valmistumisen jälkeen, luultavasti koska minulle ei ollut selkeää kuvaa siitä, mitä työ oikeasti on. Harjoittelu avasi kuitenkin hyvin oikeaa pienen kaupungin hallinnon arkea ja nyt kunta-ala tuntuukin todella hyvältä vaihtoehdolta. Varsinkin pienissä kunnissa ja kaupungeissa henkilöstön vähäisyyden takia johtajille kasaantuu töitä ja vaikka tämä nähdäänkin usein huonona asiana, on siinä hyvänä puolena se, että työtehtävät vaihtuvat todella paljon ja pääsee mukaan tekemään erilaisia asioita, joita ei muilla aloilla voisi tehdä. Voin siis lämpimästi suositella työskentelyä pienessä kunnassa, sillä siellä pääset varmasti työskentelemään erilaisten tehtävien parissa, etkä ole sidottuna vain yhteen tiettyyn hallintokuntaan. Pienissä kaupungeissa ja kunnissa eri osastot ovat lähellä toisiaan ja hallintokuntien rajat eivät ole välttämättä niin tiukat kuin isommissa kaupungeissa.

 

Tapani Veija